ساختار دبیرخانه رویداد و نمایشگاه اسکوکواکس

اسکوکواکس یک رویداد مرکب زنجیره‌ای است که هر شش ماه یا هر یک سال در یکی از کشورها از میان ۲۶ کشور هدف می تواند برگزار شود.


مقر دائمی اسکوکواکس در تهران است و اگر هریک از کشورها شرایط میزبانی نداشته نباشد در آن سال ایران برگزارکننده خواهد شد.


اسکوکواکس دارای ساختار ادرای و مدیریتی بین‌المللی و ملی است. اسکوکواکس تحت عنوان دبیرخانه دائمی در سطح بین‌المللی از ارکان اصلی و مؤثر این رویداد است و در هر کشوری میزبان تحت ساب برندی مرکب از اختصار نام کشور در ترکیب با اسکوکواکس دبیرخانه ملی تشکیل می‌گردد مثل ایران اسکوکواکس، چاینا اسکوکواکس، ایندیا اسکوکواکس، راشن اسکوکواکس و….
انتخاب کارکنان و رؤسای دبیرخانه‌های بین‌المللی و ملی تحت نظارت دبیرخانه بین‌المللی تشکیل و ارزیابی می‌گردد، رفع تنازع و ارجحیت منافع بین‌المللی و یا منافع تشکیلاتی کشورها در دبیرخانه بین‌المللی مبتنی بر یک شورای سیاستگذاری بین‌المللی در چارچوب و مقررات اخلاقی و بین‌المللی هماهنگ می شود و انتخاب دبیرکل بین‌المللی یا مدیرکل که بتواند شخصیت مستقل این سازمان بین‌المللی را حفظ نماید تعیین می‌گردد و…
سازو کار حل و فصل اختلافات و شکایات بین کارکنان، اعضاء و یا سازمان‌هایی در اساسنامه این نهاد حقوقی بین‌المللی تعریف می‌گردد که در چارچوب ایجاد سازش و توصیه‌های حقوقی بین‌المللی تعریف می‌شود. این نهاد در ایران و سازمان ملل متحد یا اتحادیه‌های بین‌المللی (سازمان بین‌المللی کار و…)، به ثبت می‌رسد و دبیرخانه‌های ملی آن در ۲۶ کشور هدف ثبت ملی خواهد شد.
این رویداد دارای اجلاس‌های غیررسمی بین روسای جمهور، وزرا ی کشورها، اجلاس‌ها و نشست‌های B 2 B،G2G،B2G و خواهد بود وبرای توسعه همکاری تلاش بر حضور نمایندگانی از این نهاد درسازمان‌های SCO،ECO و سایر مجمع جهانی و اتحادیه ها و… ضرورت خواهد داشت.
مهمترین اصل حاکم بر اسکوکواکس، اصل تساوی حاکمیت دولت‌ها و بخش‌های خصوصی است که تمرکز بر توسعه ایفای نقش بیشتر توسط بخش‌های خصوصی این ۲۶ کشور خواهد بود.
تمامی کشورهای عضو، حق حضور و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های اسکوکواکس را در بخش دبیرخانه بین‌المللی دارند اما در دبیرخانه‌های ملی اتخاذ تصمیمات مبتنی بر استانداردها و شیوه‌نامه‌های دبیرخانه بین‌المللی توسط شخصیت‌ها و مقامات و شورای سیاستگذاری ملی هر کشور انجام خواهد شد.
ساختار دبیرخانه بین‌المللی:
تشکیل شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه بین‌المللی با حضور نمایندگانی از مقامات دولتی (یک سوم) به جهت نظارت و تطابق اهداف و احکام و آئین‌نامه‌ها مبتنی برسیاست‌ها و دیپلماسی کشور مطبوع در راستای دفاع از حقوق ملی در تعامل با حوزه بین‌المللی و منتخبان رهبران کسب و کار (دو سوم) از فعالان بخش‌های تجاری و صنعتی کشورها و روسای اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های کشورها که از سوی ریاست جمهوری هر کشور به این شورا معرفی می‌شوند. از هرکشور ۷ الی ۱۳ نفر در این شورا بستگی به سطح قدرت اقتصادی و جمعیتی کشورها حضور خواهند داشت
اعضای این شورا رئیس، دبیرکل، معاونین و هیات مدیره مرکزی را تعیین می‌کنند و به مقر دائمی دبیرخانه در تهران اعزام می‌نمایند و به آنها ماموریت چهار ساله برای استقرار در مقر دبیرخانه دائمی داده می‌شود.


این دبیرخانه علاوه بر برگزاری رویداد مرکب ایران اسکوکواکس ماموریت بر شکل‌گیری نهاد زیر خواهند بود:

  1. بانک بین‌المللی مشترک
  2. اتاق بازرگانی بین‌المللی مشترک
  3. سازمان توسعه تجارت مشترک
  4. شبکه مجازی دانشگاهی مشترک


تشکیل شورای سیاستگذاری دبیرخانه ملی در هر کشور با حضور شخصیت‌های حاضر در دبیرخانه مرکزی و مقاامات و رهبران کسب و کار محلی تشکیل می‌گردد تا رویداد را مبتنی بر ۵ محور ذیل در راستای نیازها و دیپلماسی اقتصادی کشور مطبوع برگزار کنند و اهتمام شکل‌گیری در ۴ ماموریت فوق در بند بالا را داشته باشند تا مشارکت‌کنندگان در رویداد به اهداف تجاری و اقتصادی و صنعتی خود برسند.


۱. صادرات

۲. تامین مواد اولیه

۳. تکنولوزی

۴. جذب سرمایه‌گذاری خارجی

۵. معرفی و همکاری مشترک در پروژه‌های بین‌المللی

 

الگوی ساختاری این رویداد تابعی از یک ساختار نهادهای بین‌المللی و ملی است و برای شروع نیازمند اهتمام جمعی از بدنه حاکمیتی و بخش خصوصی است.
بعد حاکمیتی این رویداد بدلیل درک صحیح از مناسبات بین‌المللی هر کشور و برای رعایت حقوق ملی هر کشور در درجه اهمیت بالایی است و متناسب با اهداف ملی هر کشور در حوزه اقتصادی و صنعتی زمینه مشارکت سایر کشورهای تعریف می‌شود.
هر دبیرخانه تحت نظارت شورای سیاستگذاری تعدادی کمیسیون دارد و در هر کمیسیون تعدادی کارگروه وجود دارد.
کمیسیون‌ها متناسب با نقاط قوت صنعتی و اقتصادی هرکشور و گروه‌های کالای در دبیرخانه‌های ملی شکل می‌گیرد.
برای مثال در ایران دبیرخانه دارای شورای سیاستگذاری است متشکل از مقامات اقتصادی و صنعتی و رهبران کسب و کارهای در پارلمان‌های بخش خصوصی که از میان اتاق‌ها، تشکلها و تعاونی‌ها خواهند بود.
کمیسیون‌ها تحت افراد منتخب شورا تشکیل می‌گردد و تحت عنوان رئیس کمیسون افراد منتخب کارگروه‌های کارشناسی شناسایی و گزینش و جذب می‌شوند.
کمیته‌های اجرایی برگرفته از نیاز و، برنامه‌ها و اهداف کمیسیون‌ها تشکیل می‌گردد.
شورای سیاستگذاری دبیرکل را انتخاب می‌کنند.
دبیرکل معاونت‌ها اجرایی را در حوزه بازاریابی، مالی، اداری، روابط‌عمومی، بین‌الملل، پشتیبانی و…. تشکیل می‌دهد.
به پیوست ریز عملیات اجرایی دبیرخانه درج شده است.
دفتر اسکوکواکس به عنوان مقر دائمی در تهران، الهیه یک ساختمان هفت الی ۱۲ طبقه خواهد بود با نمادی از فرهنگ ایرانی

 

شورای سیاستگذاری ایران اسکوکواکس

شرح وظایف و اختیارات شورای سیاستگذاری ایران اسکوکواکس
«شورای سیاست­گذاری» بالاترین رکن ایران اسکوکواکس محسوب شده که به منظور سیاست­گذاری و برنامه­‌ریزی کلان در راستای تعیین راهبردها و خط­ مشی­‌ها و نیز توسعه فعالیت‌‌های این رویداد بین‌المللی در چارچوب قوانین کشور تشکیل می‌گردد.
این شورا، دارای وظایف و اختیاراتی به شرح ذیل می‌باشد:
تعیین خط­‌مشی، چشم‌انداز، سیاست­ و راهبردها بررسی و تصویب برنامه­‌های رویداد در بخش علمی و تجاری بازنگری ادواری برنامه­‌ها تصویب آئین‌نامه داخلی نحوه تشکیل جلسات شورای سیاست­گذاری پیشنهاد تشکیل همکاری‌های مشترک بین ۲۶ کشور نظارت مستمر بر ارکان و فعالیت­‌های رویداد تصمیم‌­گیری در خصوص نحوه و چگونگی برگزاری و تعیین زمان و مکان برگزاری با رأی مثبت حداقل نصف به علاوه یک از اعضاء شورا تصویب ساختار ایران اسکوکواکس
تدوین و پیشنهاد سطوح و انواع جوایز و تقدیر‌نامه­‌ها به کمیته‌ها و سیاست­‌گذاری جایزه.

 

ترکیب شورای سیاستگذاری

شورای راهبری و سیاست­گذاری ایران اسکوکواکس با حضور شخصیت‌های علمی، مدیریتی، دیپلماتیک از میان مدیران و نمایندگان دستگاه‌ها، سازمان­ ها،اتاق ها و انجمن‌های تخصصی اعم از دولتی و خصوصی تشکیل می‌­شود که ترکیب اعضا و وظایف آن­ها در ذیل آمده است.
الف- ترکیب شورای راهبری و سیاست‌­گذاری
اعضای شورای راهبری و سیاست­گذاری از بین افراد متخصص و صاحب نظر کشور در زمینه توسعه صادرات و تجارت که تعداد آن­‌ها ۱۰۰ نفر می­‌باشند، به شرح ذیل است. نمایندگان مزبور بر اساس درخواست دبیرکل رویداد و طبق جکم رسمی  برای یک دوره یک ساله  معرفی می‌­شوند:
در این شورا مدعوین عضویت عبارتند از:
نمایندگانی از وزارتخانه‌ها‌: امورخارجه، نفت، صنایع، معادن و تجارت،  نیرو، وزارت راه و شهرسازی جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی  وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، اقتصاد و دارایی، میراٍث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، نیروهای نظامی و امنیتی.
نمایندگانی از: سازمان توسعه تجارت، سازمان ملی بهره‌وری، حفاظت محیط‌زیست، اتاق‌های بازرگانی، اصناف، تعاون، بانک مرکزی و بانکها، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و سندیکاها، نمایندگانی از رهبران کسب و کار، مدیران بنگاه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی، روسا و اساتید دانشگاه‌ها، صاحب‌نظر دانشگاه‌ها، دعوت به جلسه و ارسال صورت جلسات، توسط دبیرخانه ایران اسکوکواکس صورت می پذیرد. جلسات شورا با حضور دو سوم اعضاء رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت آراء حاضرین در جلسه قابل اجراء است و در مواردی که تعداد حاضرین کمتر از حداقل لازم باشد، در صورت تصویب هیئت مدیره جلسه رسمیت می یابد. افرادی که بنا به جایگاه یا مسئولیت مرتبط با موضوعات رویداد به عضویت شورای راهبری و سیاست­گذاری در می آیند، در صورت تغییر جایگاه شغلی یا مسئولیت، با افراد جدید جایگزین خواهند شد.

 

کمیته‌های  اجرایی رویداد ایران اسکوکواکس

رویداد ایران اسکوکواکس در بخش کنفرانس و نمایشگاهی در راستای تدوین دستورالعمل‌های اجرایی سیاست‌های تدوین شده از سوی شورای سیاستگذاری دارای کمیته‌های تخصصی است که در ان کمیته‌ها افراد علاقمند به بهبود عملیات ایران اسکوکواکس با جلسات منظم هفتگی در تیم‌های ۵ الی ۷ نفره فریاند عملیات اجرایی رویداد را ارزیابی نموده و رهنمودهای لازم را ارئه می‌کنند. کمیته‌ها مبتنی بر بخش‌های تخصصی و موضوعی تقسیم بندی شده اند و ایران اسکوکواکس از افراد علاقمند به فعالیت در این کمیته‌ها استقبال می‌نماید.
کمیته‌ها عبارتند از:
۱)کمیته انرژی و پتروشیمی
۲) کمیته فولاد
۳) کمیته پلیمر و شیمی
۴) کمیته صنایع غذایی و کشاورزی
۵) کمیته صنایع نساجی و پوشاک
۶) کمیته خودرو و قطعات
۷) کمیته لوازم خانگی و الکترونیکی
۸) کمیته بین‌المللی با زیر شاخه‌های تخصصی برای ۲۹ کشور
۹) کمیته علمی و دانشگاهی
۱۰) کمیته وزارتی و مجلس
۱۱) کمیته اتاق ها و تشکلها
۱۲) کمیته کارآفرینی
۱۳) کمیته دانش بنیان و نانو
۱۴) کمیته رسانه و تبلیغات
۱۵)کمیته هوش مصنوعی و سایبر
۱۶)کمیته تجارت الکترونیک و انفورماتیک
۱۷) کمیته اجرایی
۱۸) کمیته تشریفات
۱۹) کمیته امنیت
۲۰) کمیته معماری و دکوراسیون
۲۱) کمیته معادن
۲۲) کمیته ساختمان  و شهرسازی
۲۳) کمیته یک طرح یک کمربند
۲۴)کمیته حمل و نقل
۲۵)کمیته بین الملل و امورخارجه
۲۶)کمیته بازاریابی و روابط عمومی
۲۷)کمیته گردشگری و صنایع دستی
۲۸)کمیته مالی بانک و بیمه
۲۹)کمیته پروژه‌های ملی
۳۰)کمیته امور حقوقی و قراردادها

 

 

بخشی از ساختار مدیریتی و اجرایی ایران اسکوکواکس

– بنیانگذار
– شورای سیاستگذاری
– رئیس شورای سیاستگذاری
دبیرکل:
– دبیر اجرایی
– دبیر علمی
مشاوران عالی دبیرکل:
– مشاوران سیاستگذاری
– مشاوران علمی
– دپارتمان بین‌الملل
مدیر دپارتمان:
– کارشناسان بین‌المللی چینی، روسی، عربی، ترکی، انگلیسی
– دپارتمان ملی
– مدیران و کارشناسان بازاریابی و تبلیغات، تشریفات، امنیت
– دپارتمان اداری
– و …
نمایندگانی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مهم:
– مجلس
– قوه قضائیه
– نهاد ریاست جمهوری
– معاونت فن آوری رئیس‌جمهور
– امورخارجه
– نفت
– صنایع، معادن و تجارت
– نیرو
– راه و شهرسازی
– جهادکشاورزی
– تعاون، کار و رفاه اجتماعی
– وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات
– بهداشت درمان و آموزش پزشکی
– اقتصاد و دارایی
– میراٍث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
– سهام عدالت
– بانک مرکزی
– سازمان توسعه تجارت
– سازمان ملی بهره‌وری
– حفاظت محیط‌زیست
– مناطق ازاد
– امنیت ملی
نمایندگانی از اتاق‌ها و تشکل‌های مهم:
– اتاق‌های بازرگانی
– اتاق‌های بازرگانی استان تهران
– اتاق‌های بازرگانی استان آذربایجان شرقی
– اتاق‌های بازرگانی آذربایجان غربی
– اتاق‌های بازرگانی استان فارس
– اتاق‌های بازرگانی استان اصفهان
– اتاق‌های بازرگانی استان مرکزی
– اتاق‌های بازرگانی استان خراسان
– اتاق اصناف
– اتاق تعاون
– تشکل‌ها
نمایندگانی از هلدینگها، صاحبان صنایع و برند و رهبران کسب و کار مهم:
– نفت
– گاز
– پتروشیمی
– نیرو
– فولاد
– صنایع فلزی
– ماشین‌سازی
– خودرو
– صنعت ساختمان و معماری
– راه شهرسازی
– کشاورزی
– صنایع غذایی
– لوازم خانگی
– پوشاک
– انفورماتیک
– رسانه
– بانک
– بیمه
– حمل و نقل
– مهندسی و فنی
– معدن