سازمان اکو بدنبال فرصتی برای همکاری‌های بیشتر و دو جانبه است


دبیرکل سازمان همکاری اکو درنشست شورای نمایندگان دائم ۱۰کشورعضو این سازمان دربندرعباس که شش کشور آن  همچنین از اعضای سازمان همکاری اقتصادی شانگهای هستتد، گفت: این نشست فرصتی برای همکاری های بیشتر و دوجانبه میان اعضا است .

“خسرو ناظری ” با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های حمل و نقل ، انرژی و گردشگری هرمزگان از اولویت های سازمان اکو است ، افزود: بندرعباس به علت دسترسی به آب های آزاد، در زمینه تجارت بین المللی اهمیت فراوانی دارد.

مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چند جانبه و بین المللی در وزارت امور خارجه نیز در این گردهمایی خاطر نشان کرد: مهمترین همکاری‌های  کشورهای عضو اکو در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است که در زمینه مواصلات منطقه‌ای و بین المللی دارای اهمیت است.

سید جلال‌الدین علوی سبزواری افزود: کشورهای عضو اکو با ۸ میلیون کیلومترمربع مساحت و نیم میلیارد نفر جمعیت، روسیه را به خلیج فارس متصل می‌کنند.

این مقام وزارت امورخارجه کشورمان  با اشاره به اینکه ارتباط با کشورهای همسایه اولویت نخست سیاست خارجی ایران است ، اعلام کرد: گشایش های اقتصادی در اکو منوط به ارتقای تجارت درون منطقه ای است .

وی با اعلام اینکه درمیان این تعداد از کشور های عضو اکو شش کشور این سازمان عضو سازمان همکاری اقتصادی شانگهای هستند، گفت :در میان کشورهای این سازمان،  جمهوری اسلامی ایران دارای موقعیتی ممتاز در منطقه است و به همین علت مورد توجه کشورهای همسایه می باشد.

علوی یادآورشد: برخی کشورهای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز در خشکی محصورند و برای ارتباط  با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به دسترسی به آب‌های آزاد نیاز دارند.

کشورهایِ  ایران ، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان  عضوِ مشترک  اکو و سازمان همکاری شانگهای می باشند.

 

 ایران در سازمان همکاری اقتصادی  اکو در نقشِ بنیانگذار آن است و قدرت نفوذِ بالایی دارد، تاکنون وارد شدن کشورهایی همچون عراق، ارمنستان و عمان نیز در سازمان اکو مطرح شده‌است.

جمعیت منطقه اکو در سال ۲۰۱۸ به ۴۹۶ میلیون نفر رسیده است که حدود ۳۵ میلیون نفر افزایش نسبت به سال ۲۰۱۴ داشته است وتجارت درون منطقه ای میان اعضای آن در سال ۲۰۲۰ برابر با ۵۷ میلیارد دلار بوده است.

سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) شامل ۱۰ کشور جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان است.

 

کنفرانس اسکوکواکس :

با توجه به اهمیت  گسترش همکاری های مشترک و همه جانبه اقتصادی و تجاری میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو و سازمان همکاری شانگهای ، قرار است اولین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی بین المللی فرصت های همکاری اقتصادی کشورهای عضو، ناظر و شرکای گفت و گوی  سازمان همکاری شانگهای و همسایگان ایران( اسکوکواکس )  به ابتکار شرکت” آفتاب پیشرفت صنعت ایران ” و با مشارکت سازمان توسعه تجارت ایران و شهرداری تهران با حضور ۲۶ کشور دوازدهم لغایت پانزدهم تیرماه سال ۱۴۰۱ در تهران برگزار شود.

این رویداد فرصتی گرانبها برای رهبران اقتصادی ، تجاری و دست اندرکاران بخش های مختلف بازرگانی،  صنعتی،  انرژی و صادراتی کشورمان فراهم می آورد تا در فضای گسترده به ایجاد و گسترش زمینه های همکاری مشترک با اعضای  اکو و سازمان شانگهای و نیز همسایگان ایران بپردازند.

 

 

 

نظردهی بسته شده است