سخنان معاون وزیر خارجه ازبکستان درباره عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای


معاون وزیر خارجه ازبکستان :  

“عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای چشم انداز جدیدی برای توسعه همکاری های منطقه ای می گشاید”

Vladimir Norov

ولادیمیر نوروف”  معاون وزیر امورخارجه ازبکستان در مراسم  امضای سند یک مرحله دیگر برای  عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای در تاشکند اعلام کرد:  عضویت ایران در این سازمان  مسولیت جغرافیایی شانگهای را گسترش می دهد و چشم انداز جدیدی را برای توسعه همکاری های منطقه ای می گشاید.

وی در این مراسم که روسای نهادهای دائمی سازمان شانگهای ، هماهنگ کننده ملی کشورهای عضو و روسای دیپلماتیک چین و روسیه در تاشکند حضور داشتند، گفت : این سازمان با اطمینان در حال حرکت به سوی همکاری های گسترده بین قاره ای در محدوده وسیع ” اوراسیا” است. در این سند طرف ایرانی تمایل خود را نسبت به تکمیل فرایند کسب وضعیت عضو دائم در سازمان همکاری شانگ‌های اعلام کرد.

حمید نیرآبادی”  سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری ازبکستان  در این مراسم در سخنانی ضمن تشکر از حمایت کشور‌های عضو برای پذیرش کشورمان در سازمان شانگهای ، چندجانبه گرایی، همکاری جمعی و مبارزه با تروریسم را از ویژگی‌های متمایز سازمان همکاری شانگهای دانست. سفیر کشورمان در تاشکند با بیان این که سازمان همکاری شانگ‌های یک “کلوپ شرقی” است، گفت: مبنای همکاری در این سازمان بهره گیری از ظرفیت‌های گسترده سازمان در چارچوبی دوستانه و همراه با اجماع است.

ژانگ مینگ ” دبیر سازمان همکاری شانگهای در این مراسم با ارسال پیام ویدیوکنفرانس از همه کشورها به دلیل همکاری در زمینه نهایی کردن اسناد پذیرش ایران در این سازمان قدردانی کرد.

مرحله بعدی این روند، امضای یادداشت تعهدات در حاشیه نشست آتی سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در سمرقند در شهریور ماه سال اینده خواهد بود و پس از آن سران کشور‌های عضو اعطای وضعیت عضویت سازمان همکاری شانگهای به کشورمان را تایید خواهند کرد.

Vladimir Norov

ولادیمیر نوروف، دبیر کل سازمان همکاری شانگهای در حال سخنرانی در مجمع سازمان امنیت و همکاری اروپا

ایران  اسکوکواکس

موافقت با عضویت دائم کشورمان در سازمان همکاری شانگهای ، فرصت های گسترده ای را برای بسط و تحکیم همکاری های تجاری ، اقتصادی ، بازرگانی و سایر بخش ها در این پیمان فراهم می کند و بدلیل وجود پتانسیل ها و ظرفیت های بسیار وسیع در جمهوری اسلامی  تمایل برای گسترش همکاری های دو جانبه و چند جانبه در سطوح منطقه ای و بین المللی هرروز ابعاد گسترده تری پیدا می کند.

 چشم انداز روشن  تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری و صنعتی نیان کشورهای پیمان شانگهای  سبب شده است تا شرکت آفتاب پیشرفت صنعت ایران با همکاری و مشارکت سازمان توسعه تجارت ایران و شهرداری تهران  اولین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی بین المللی فرصت های همکاری اقتصادی کشورهای عضو،  شرکای گفت و گو و ناظر سازمان شانگهای و همسایگان ایران تحت عنوان ” ایران اسکوکواکس”  با حضور ۲۶ کشور در دوازدهم لغایت پانزدهم تیرماه سال ۱۴۰۱ در تهران برگزار شود.

نظردهی بسته شده است