سیاست تهران بر تعمیق روابط و مناسبات همه جانبه با کشورهای آسیای میانه


رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار معاون نخست‌ وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان عضو سازمان همکاری اقتصادی شانگهای گفت :سیاست و اراده ایران بر تعمیق و گسترش روابط و مناسبات همه جانبه با کشورهای آسیای میانه استوار است.

دکتر سید ابراهیم رئیسی با اشاره به ظرفیت های گسترده همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی ، صنعتی ، حمل و نقل ، انرژی و گردشگری میان جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان افزود: امروزه اراده رهبران سیاسی دو کشور بر توسعه و تعمیق همه جانبه روابط و مناسبات میان طرفین استوار است و مصمم هستیم با فعال کردن همه ظرفیت ها ، گام های بلندی در مسیر شکوفایی و تقویت همکاری های دو جانبه برداشته شود.

سردار” عمرزاق‌اف ” معاون نخست ‌وزیر و وزیر سرمایه‌ گذاری و تجارت خارجی ازبکستان که کشورش یکی از اعضای سازمان همکاری شانگهای محسوب می شود، نیز در این دیدار با  بیان اینکه تاشکند بلافاصله بعد از ملاقات رؤسای جمهور دو کشور در ترکمنستان، نقشه راه توسعه روابط دوجانبه را تدوین کرده است، گفت: با تأکید رئیس‌جمهور ازبکستان هیاتی عالی ‌رتبه از مقامات اقتصادی و فعالان بخش خصوصی درسفر به تهران حضور دارند  تا راه‌های اجرایی کردن نقشه راه توسعه همه‌جانبه روابط را بررسی و نهایی شود.

براساس گزارش دیگری معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و‌ تجارت ازبکستان در نشست کمیسیون اقتصادی با شرکت مقامات و مسوولان تجاری و اقتصادی دو کشور در تهران  با  اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان  میان دو کشور، ارتقای حجم مراودات تجاری دو طرف  تا دو سال آینده به یک میلیارد دلار را قابل تحقق دانست.

در حال حاضر حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به حدود ۵۰۰ میلیون دلار می رسد و رئیس جمهور کشورمان در جلسه ای  در حاشیه اجلاس شانگهای، با همتای ازبکستانی خود خواهان افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور به بیش از یک میلیارد دلار شد. با توجه به اهمیت تقویت پیوند بخش‌های خصوصی ،همایش فرصت‌های تجاری دو کشور دوم اسفندماه  جاری در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

 

 

ازبکستان به عنوان یکی از کشورهای مهم و هدف صادراتی ایران به حساب می آید و صادرات به این کشور در ماه های اخیر روند رو به رشدی داشته است. مقام ازبکستانی در ادامه دیدارهای خود با مقامات ایرانی از برپایی نمایشگاه های مشترک  نیز حمایت کرد .

در راستای تقویت روابط و همکاری های تجاری و اقتصادی  کشورهای منطقه ، قرار است اولین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی فرصت های همکاری اقتصادی کشورهای عضو، ناظر و شرکای گفت و گوی سازمان  همکاری شانگهای و همسایگان ایران”ایران اسکوکواکس ” به ابتکار و همت “شرکت آفتاب پیشرفت صنعت ایران ” و با مشارکت و همکاری مرکز توسعه تجارت ایران و شهرداری تهران  از دوازدهم لغایت پانزدهم تیرماه  سال آینده در تهران برگزار شود.

در سفر معاون نخست وزیرازبکستان به تهران یک هیات  بیش از پنجاه  نفری  از جمله  سه وزیر و پنج معاون وزیر وی را همراهی کردند  تا  چهاردهمین  کمیسیون  مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان سرآغاز یک جهش در روابط اقتصادک میان دو کشور باشد.

 

نظردهی بسته شده است