مشتاقانه منتظر همکاری با سازمان‌های بین المللی و کشورهایی چون امارات، ترکیه و عربستان سعودی هستیم

دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران

مسعود پزشکیان در مقاله‌ای با عنوان «پیام من به دنیای جدید» که در «تایمز تهران» منتشر شد نوشت که مشتاقانه منتظر همکاری با ترکیه، عربستان سعودی، عمان، عراق، بحرین، قطر، کویت، امارات متحده عربی و سازمان‌های منطقه‌ای برای تعمیق روابط اتقصادی، تقویت روابط تجاری، ترویج سرمایه‌گذاری مشترک، مقابله با چالش‌های مشترک و حرکت به سوی ایجاد چارچوب منطبه‌ای برای گفتگوی، اعتمادسازی و توسعه است.

ئیس‌جمهوری ایران در بخش دیگری از یادداشت خود در زمینه کاهش تنش‌ها نوشته است: «دولت من قصد دارد سیاستی فرصت‌گرا را پیگیری کند که با ایجاد «تعادل» در روابط با همه کشورها، منطبق با منافع ملی، توسعه اقتصادی و نیازهای صلح و امنیت منطقه‌ و جهان باشد. در این راستا، از تلاش‌های صادقانه برای کاهش تنش‌ها استقبال می‌کنیم و با صداقت به صداقت پاسخ خواهیم داد.»

پزشکیان همچنین تحکیم روابط با کشورهای همسایه را از اولویت‌های دولت خود ذکر کرد و نوشت: « کشورهای همسایه و برادر نباید منابع ارزشمند خود را در جهت رقابت‌های فرسایشی، مسابقه تسلیحاتی و محدودسازی بی‌مورد یکدیگر هدر دهند. به جای آن، هدف ما باید ایجاد محیطی باشد که در آن منابع همگان برای پیشرفت و توسعه منطقه، به نفع همه، اختصاص یابد.» در سال‌های اخیر روابط ایران با برخی از همسایگان خود پرتنش بوده و گاه منجر به قطع روابط دیپلماتیک شده است.

پزشکیان با نام بردن از ترکیه، سعودی، عمان، عراق، بحرین، قطر، کویت، امارات متحده عربی و سازمان‌های منطقه‌ای نوشته است که دولت او به همکاری‌های اقتصادی و مقابله با چالش‌های مشترک ‌خواهد پرداخت.

رئیس‌جمهوری ایران، در ادامه، به مسائل مهم منطقه‌ای از جمله تروریسم، جنگ، تنش‌های فرقه‌ای، مواد مخدر، پناهجویان، آب، محیط زیست و مداخلات خارجی اشاره کرده و نوشته است کشورهای منطقه باید به‌طور مشترک «به این چالش‌های مشترک برای آینده بهتر نسل‌های بعدی رسیدگی» کنند.

او با «آپارتاید» خواندن اسرائیل، آن چه در غزه رخ می‌دهد را «نسل‌کشی» خواند و خواستار همکاری کشورهای عرب همسایه شد تا با افزایش فشار دیپلماتیک، آتش‌بس برقرار شود. او همچنین با اشاره به «پیمان علیه نسل‌کشی» خواستار تلاش برای پایان بخشیدن به اشغال اراضی فلسطینی شد و عادی سازی روابط با دولت اسرائیل را نکوهش کرد.

🔷او در این مقاله با اشاره به رویکرد خود برای «تعامل سازنده با جهان»، مدعی شد که طراحی و اجرای سیاست خارجی ایران برعهده او و دولت چهاردهم است و برمبنای «عزت، حکمت و مصلحت» پایه‌ریزی خواهد شد.

🔷تاکید پزشکیان براستفاده از اختیارات خود به عنوان رئیس‌جمهوری، باید پاسخی به گفته‌های کارشناسان درباره ناموثر بودن تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور در زمینه سیاست خارجی که از سوی خامنه‌ای دیکته می‌شود، باشد.

🔷 او به روابط با کشورهای اروپایی، که به گفته او به‌دلیل عمل نکردن آن‌ها به وعده‌هایشان در زمان خروج آمریکا از برجام خدشه‌دار شده اشاره کرد و گفت که «با وجود این اشتباهات» او مشتاق است که گفتگوی سازنده با اروپایی‌ها داشته باشد. او بر تداوم روابط دوستانه با چین و روسیه نیز تاکید کرد.

🔷 پزشکیان در بخشی از این مقاله، دانشجویان آمریکایی را خطاب قرار داده و نسبت دادن یهودی‌ستیزی به جمهوری اسلامی را «توهینی به فرهنگ، اعتقادات و ارزش‌های بنیادین» دانست

نظردهی بسته شده است