افزایش تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه


 افزایش تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه از اولویت های سیاست دولت  ایران است

دبیر همایش”دیپلماسی نوروز و سیاست همسایگی” با بیان اینکه تلاش برای استفاده از توان ملت‌ های مختلف در جهت تقویت روابط میان کشور‌ها بویژه روابط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هدف این همایش است، گفت: یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم، افزایش تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشور‌های همسایه و پیرامون خود است و آیین‌های مشترک نوروزی می‌تواند موتور متحرکی برای توسعه این مناسبات باشد. همایش دیپلماسی نوروز و سیاست همسایگی با حضور جمعی از رایزنان فرهنگی کشور‌های حوزه تمدن نوروز در تهران برگزار شد.

عابد اکبری“با بیان اینکه منطقه‌گرایی و شکل‌گیری اتحاد‌های منطقه‌ای یکی از موضوعات مهم و کلیدی در روابط بین الملل است ، یادآور شد: براساس آمار‌های جهانی بیش از 50 درصد تبادلات اقتصادی جهان میان کشور‌ها در تبادلات درون منطقه‌ای انجام می‌شود و این روند طی سی سال گذشته همراه رو به رشد بوده است.
“علیرضا دلخوش” مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه نیز در این همایش با اظهار این مطلب که سیاست این وزارتخانه درراستای گفتمان مشترک بین کشور‌های همسایه است ، گفت: یکی از موضوعات مشترکی که می‌تواند باعث همگرایی کشور‌ها باشد، بحث فرهنگی است.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان دومین کشور دارای بیشترین کشورهای همسایه در جهان به لحاظ جغرافیایی با 15 کشور همسایه است و از بعد فرهنگی همسایگان‌ ایران به 21 کشور می‌رسند، چون ایران علاوه بر داشتن مرز‌های مشترک با کشور‌های همجوار خود، دارای پیوستگی فرهنگی با اقصی نقاط جهان از جمله کشور هند، بوسنی و هرزگوین، چین و بسیاری کشور‌های دیگر است. در این مراسم “امجد المظفر” رایزن فرهنگی سفارت عراق گفت: همگرایی منطقه ایی و دیپلماسی نوروز می تواند نقش بسزایی در ایجاد صلح و آرامش بخصوص در کشور‌های حوزه تمدن نوروزی ایفا کند.

عبدالقیوم سلیمانی” کاردار سفارت افغانستان هم در مورد دیپلماسی نوروز افزود: این قبیل همایش‌ها فرصت خوبی برای همگرایی و توسعه مناسبات همسایگی و منطقه‌ای است.
“معروف جان عبدالرحمان اف” معاون سفیر و دبیر اول سفارت جمهوری تاجیکستان در این مراسم پیشنهاد راه‌اندازی “سازمان نوروز” داد وگفت: یکی از راهکار‌هایی که می‌توان به وسیله آن کشور‌های حوزه نوروز را در زمینه فرهنگی، ورزشی، گردشگری معرفی کرد تاسیس و راه‌اندازی سازمانی به نام “سازمان نوروز” است که نماد کشور‌های حوزه نوروز در آن حضور داشته باشند تا بتوان دیپلماسی‌های نوروز را به شکل قاعده‌مندی توسعه داد.

در نگاه دولت سیزدهم بسط و تعمیق روابط ، مناسبات و همکاری های با کشورهای همسایه ایران یکی از اولویت های راهبردی تعیین شده است و درچارچوب این خط مشی و سیاست تلاش می شود گام های موثر و مثبتی برای تقویت اشتراکات و همکاری های در تمامی زمینه ها برداشته شود.

براساس این سیاست قرار است اولین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی همکاری های اقتصادی کشورهای عضو، ناظر و شرکا ی گفت و گو سازمان همکاری شانگهای و همسایگان جمهوری اسلامی با حضور 26 کشور تحت عنوان” اسکوکواکس ” دوازدهم لغایت پانزدهم تیرماه در تهران برگزار شود.
این رویداد اقتصادی توسط “شرکت آفتاب پیشرفت صنعت ایران ” با همکاری و مشارکت سازمان توسعه تجارت و شهرداری تهران برگزار می شود تا چشم انداز و دورنمای گسترش همکاری های منطقه ای ترسیم شود.

نظردهی بسته شده است